Dworce Kolejowe

Dworce Kolejowe

Dworzec kolejowy – szczególne miejsce na mapie miasta. Oprócz czysto funkcjonalnej roli związanej z obsługą ruchu pasażerskiego potrafią być wizytówką miasta z którym w pierwszej chwili stykają się przyjezdni. Doskonale spełniają tę funkcję poprzez swoją niebanalną, a czasami wręcz monumentalną formę. Wiele z nich posiada zabytkową architekturę pochodzącą z przełomu XIX i XX wieku. Te które w wyjątkowy sposób wyróżniają się i stanowią integralną i historyczną część architektury miejskiej są poddawane pracom konserwatorskim i modernizacjom mającym dostosować ich funkcjonalność do współczesnych wymagań wzmożonego ruchu pasażerskiego. Niektórym budynkom i zespołom dworcowym wręcz starano się nadawać cechy reprezentacyjności na równi z ratuszem i kościołami by były jak najlepiej rozpoznawalne w miejskiej przestrzeni.

W opozycji do nich znajdują się budynki dworcowe z drugiej połowy XX wieku. Zbudowane w stylu modernistycznym, z niezwykłym rozmachem i przy zastosowaniu najnowocześniejszych technologii budowlanych, z użyciem ogromnych przeszklonych powierzchni wspartych na stalowych szkieletach.

Nazewnictwo z reguły odnosi się do kierunków w jakich odjeżdżają pociągi. Dlatego oprócz nazwy Centralny najczęstsze to Wschodni i Zachodni lub tak jak w Moskwie opatrzone nazwą miasta w kierunku którego zmierzają jak Dworzec Leningradzki czy Kijowski i analogicznie w Sankt Petersburgu znajdziemy Dworzec Moskiewski.

Jednak dla większości z nas dworce, niezależnie od architektury, mają charakter sentymentalny jako miejsce ważnych powitań czy pożegnań, mogą też być symbolicznym miejscem wyznaczającym nowy etap naszego życia.

litery ze stali nierdzewnejlitery z mosiądzu | litery z miedzi | litery postarzane | litery patynowane | litery stalowe polerowane | litery stalowelitery chromowane | litery szczotkowane z nierdzewki | litery podświetlane | litery metalowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *